LŪKA delegācija tiekas ar sadarbības partneriem Polijā, lai sekmētu nozares darba tirgum atbilstošu izglītības piedāvājumu
5. Augusts, 2024No 2024. gada 30. – 31. jūlijam ar ūdenssaimniecības nozari saistīti eksperti no Latvijas un Polijas tikās tīklošanās darbnīcā Polijā, lai sekmētu nozares darba tirgum atbilstošu izglītības piedāvājumu. Darbnīcu atklāja Polijas Vides aizsardzības – valsts pētniecības institūta (IOŠ-PIB) Vides novērtējuma, dabas un ainavu aizsardzības katedras vadītāja pienākumu izpildītāja Izabela Potapoviča un Latvijas Ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijas (LŪKA) izpilddirektors Sandis Dejus.
Darbnīcas ievadā par poļu pieredzi sadarbībā starp izglītības iestādēm un ūdenssaimniecības uzņēmumiem stāstīja Polijas Ekonomikas palātas “Polijas ūdenssaimniecības” pārstāve Klāra Ramm. Savukārt latviešu pieredzi atklāja LŪKA eksperts Jānis Zviedris.
Tīklošanās darbnīcas aktīvās daļas pirmajā uzdevumā darba grupas tika aicinātas analizēt 2 dažādus izglītības iestāžu studiju programmu piedāvājumus ūdenssaimniecības jomā salīdzinājuma ar ūdenssaimniecības darba sludinājuma aprakstu. Dalībnieki aktīvi diskutēja par to, kas sakrīt, kas rada jautājumus un kas būtu jāuzlabo, lai potenciālajam darbiniekam būtu skaidrs, ko no viņa sagaida un kādi ir potenciālie ieguvumi pretstatā tam, kādu izglītību viņš ir ieguvis.
Tīklošanās darbnīcas otrajā daļā darba grupām bija jāanalizē 2 pavisam jaunas studiju programmas ūdenssaimniecības jomā ar uzsvaru uz inovācijām. Uzdevuma gaitā aizsākās aktīvas diskusijas par to, kas mācību programmās ir rakstīts, kāda ir to būtība un vai tā saskan ar to, ko ūdenssaimniecības nozare reāli sagaida no absolventiem ūdenssaimniecības jomā. Rezultātā izkristalizējās, ka nereti ūdenssaimniecības nozarei nepieciešamās darbinieka zināšanas ir daudz specifiskākas nekā to paredz izglītības programmas. Līdz ar ko secināts, ka neatņemama izglītības programmu īstenošanas sastāvdaļa ir mācību prakse ūdenssaimniecības uzņēmumos. Ūdenssaimniecība kā kritiskā nozare nevar būt gatava ārkārtas situācijām, ja to darbinieki nav praktiski apguvuši iemaņas rīcībai ārkārtas situācijās, kā arī pamatdarbiem saistībā ar ūdensapgādes un kanalizācijas tīklu plānošanu, izbūvi, uzturēšanu un remontu.
Latvijas delegāciju veidoja pārstāvji no LŪKA, LR Izglītības un zinātnes ministrijas, CLEANTECH LATVIA, RTU Ūdens sistēmu un biotehnoloģiju institūta, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Universitātes, Latgales Industriālā tehnikuma, Latvijas Darba devēju konfederācijas, kā arī SIA “Rīgas ūdens” un SIA “Mārupes komunālie pakalpojumi”.
Poļu delegāciju veidoja pārstāvji no IOŠ-PIB, Kardināla Stefana Višinska universitātes Varšavā, Bidgoščas ūdenssaimniecības, Krakovas ūdenssaimniecības, Poznaņas Tehnoloģiju universitātes, Edmunda Jankovska Tehnoloģiskās koledžas, Tehnikuma Nr. 39, Ekonomikas palātas “Polijas Ūdenssaimniecības”.
Informācijai
Ūdenssaimniecības nozare Latvijā un Polijā nav valstiski novērtēta un nav kļuvusi par stratēģiski nozīmīgu. To uztver kā pašsaprotamu un nepievērš pietiekamu uzmanību tās uzturēšanai, cilvēkresursu piesaistīšanai un kompetences celšanai. Neviena cita tautsaimniecības nozare nevar pastāvēt bez ūdenssaimniecības nozares, savukārt nozare nevar pastāvēt bez kompetentiem, radošiem, izciliem un zinošiem profesionāļiem. Tāpēc starptautiskā sadarbības projektā uzsākta profesionālās izglītības attīstība atbilstoši vides sektora darba tirgus vajadzībām.
2023. gada 12. septembrī LŪKA un VIAA paraksta dotācijas līgumu programmas “Erasmus+ Pamatdarbības Nr. 2 (KA 2) Maza mēroga partnerības profesionālās izglītības sektorā” ietvaros par projekta “Profesionālās izglītības attīstība atbilstoši vides sektora darba tirgus vajadzībām”, Nr. 2023-1-LV01-KA210-VET-000159418, (turpmāk – Projekts) īstenošanu. 2023. gada 27. oktobrī LŪKA un IOŠ-PIB paraksta sadarbības līgumu Projekta īstenošanai. Projekta īstenošanas laiks: 01.09.2023. – 31.08.2024. Piesaistītais finansējums: EUR 60 000.
Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.